Sivut

tiistai 3. kesäkuuta 2014

Yhteisöllinen tekeminen

Kaipasin välillä tunneilleni yhteisöllisempää tekemisestä niin, että pienryhmätyöskentelyn tulokset olisivat jaettavissa kaikille nähtäväksi. Toki tällainen on mahdollista, jos jokainen ryhmä kirjaa omat vastauksensa koneelle tai paperille ja sitten jaan sen kaikille muille. Halusin kuitenkin muuta kuin perinteistä ryhmätyöskentelyä, jonka jälkeen jokainen esittelee suullisesti työnsä tulokset, mutta muille ei jää tästä muuta kuin kuulomuistin avulla tallennetut tiedot. Halusin siis testata jotakin muuta menetelmää, joka mahdollistaisi ryhmien tuotosten keruun samaan paikkaan. Tavoitteeni olisi siis löytää toimiva ohjelma tai alusta, jossa voi jakaa ryhmien tuotokset kaikkien nähtäväksi ja joita ryhmät voisivat sitten tarvittaessa suullisesti täydentää. Plussaa olisi ollut vielä se, että ryhmätyötä tehdessä jokainen ryhmän jäsen pystyisi olemaan mukana tekstin tuottamisessa, eikä olisi sitä "yksi tekee ja muut katselevat" -toimintaa.

Otin testaukseen iPadille tarkoitettuja valkotauluja, joiden avulla pystyi useampi tekemään muistiinpanoja samaan aikaan ja tuotokset olivat kaikkien nähtävissä. En kuitenkaan täysin syttynyt tuolle idealle, vaikka se toimiva olikin. Halusin menetelmän, joka ei ollut sidoksissa tiettyyn laitteeseen. Niinpä päädyin muiden testauskokemuksia lukiessani kokeilemaan Padlet-sivustoa. Kiitos siis erilaisten Facebook-ryhmien, joihin kuulun ja joista olen saanut erittäin paljon lisätietoa eri ohjelmista.

Loin itselleni tunnukset Padlet-sivustolle ja tein sinne kokeiluani varten "seinän", johon opiskelijat pystyivät ilman kirjautumista tulemaan mukaan. Sivusto on siis nettipohjainen, eikä vaatinut muuta kuin toimivan nettiyhteyden. Padlet-sivuni asetuksissa muokkasin sivun osoitteen sellaiseen muotoon, että jokaisen on se helppo muistaa. Sivulle pääsi siis, jos tiesi osoitteen. Muokkasin vielä asetuksia niin, että jokainen näki toisten tekstit ja pystyi muokkaamaan omia tekstejään.

Ensimmäiset kokeiluni olivat jännittäviä. Opiskelijat menivät sivustolle omilla kännyköillään ja sitten alkoikin melkoinen hykerrys, kun viestit kulkivat sivustolla opiskelijalta toiselta. Hauskemmaksi tilanne muuttui, kun heijastin valkokankaalle sivuston näkyviin ja kaikki näkivät omat tekstinsä. Tekstit eivät tässä kokeiluvaiheessa ollut mitään tekstianalyyseja, vaan lähinnä vain kokeilumielessä lähetettyjä terveisiä ja kysymyksiä sivuston toimivuudesta. Sivuston heijastaminen kaikille näkyviin aiheutti sen, että kukaan ei kehdannut kirjoittaa mitään typerää, koska kaikkihan sen olisihan nähneet, joten asialinjalla mentiin. Opiskelijat olivat siis fiksuja.

Osalla opiskelijoista oli kuitenkin kova huoli, sillä he eivät jostain syystä saaneet omia tekstejään kännykällään näkyviin. Osa taas oli aivan innoissaan ja he menivät jopa luokasta ulos eri tilaan testaamaan toimivuutta. Näky oli kuin olisi seurannut sivusta innokkaiden lasten touhua, kun he ovat saaneet jonkin kiinnostavan uuden lelun itselleen. Ne, jotka eivät taas onnistuneet ilmeisesti selaisongelmien takia saamaan tekstiänsä näkyviin, olivat kuin maansa myyneitä. Olihan se kurjaa, etteivät kaikki päässeet "leikkiin" mukaan.

Testauksemme jälkeen palasimme kuitenkin totuuteen ja pohdimme yhdessä, mitä hyötyä tuosta sivustosta voisi olla. Totesimme, että suurin hyöty saataisiin ryhmätöiden teossa ja niiden jakamisessa muille. Sivustollehan pystyy lisäämään tekstin lisäksi kuvia ja linkkejä.

Kokeilun jälkeen otin Padlet-alusta käyttöön kahdella eri kurssillani. Molemmissa opiskelijat ensin palauttivat tekstinsä seinälle ja vasta myöhemmin muutin asetuksia niin, että kaikki näkivät toistensa tekstit. Tällä minimoin sen, ettei kukaan "matkinut" toisen jo kirjoittamaa tekstiä, vaan jokainen teki täysin oman. Suojasin sivustot myös salasanoilla, joten jos joku sai sivun osoitteen selville, ei hän päässyt näkemään tekstejä ellei hän tiennyt salasanaa.

Kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Luettujen kirjojen tekstit ovat olleet helposti kaikkien nähtävissä, jolloin kirjavinkkaus on toiminut samalla. Negatiivisena opiskelijat kokivat sen, että jos opettaja antaa vain kirjoitusoikeuden, eivät he pysty muokkaamaan tekstiään myöhemmin ennen kuin opettaja antaa laajempia oikeuksia. Itse koen Padletin parhaaksi juuri yhteisöllisessä tekemisessä, vaikka kokemukseni perustuukin vain kolmen eri kurssin kokemuksiin. Siitä huolimatta aion käyttää tätäkin menetelmää apuna opetuksessani, sillä eihän opetus ole vain yhden menetelmän käyttöä jokaisessa toiminnassa, vaan sopivimman menetelmän valitsemista kuhunkin toimintaan.

3 kommenttia:

  1. Hei! Voitko neuvoa, miten Padletin saa asennettua niin, etteivät kirjoittajat näe toistensa kommentteja? Vai onko sinulla jokin maksullinen muoto, jossa on tällainen lisäetuna?
    Kiitos!

    VastaaPoista
  2. Hei Taina! Muistan, että tein tuon asetuksia muuttamalla, mutta nyt kun etsin tuota asetusta, en enää löytänyt sitä. Maksullista versiota minulla ei ole, joten siitä se ei ole kiinni. Yritän vielä tutkia tarkemmin noita asetuksia ja katsoa, onko siellä edelleen vastaava toiminto. Jos löydän sen, laitan tänne viestin. Jälkiviisaana voin nyt sanoa, että olisi ollut hyvä, jos olisin kirjannut ohjeen jo blogitekstiini :)

    VastaaPoista
  3. Hei Taina! Testaapa sellaista, että valitset yksityisyysasetuksista "Moderoi viestejä". Tämä pitäisi toimia niin, että oppilaiden kirjoittamat tekstit eivät näy seinällä, ennen kuin sinä olet hyväksynyt ne. En ole testannut tuota oppilaiden kanssa, mutta uskoisin tuon olevan ratkaisu esittämääsi kysymykseen.

    VastaaPoista